top of page

مریم اکبری منفرد

متولد 28 آذر 1354, فعال حقوق بشر و فعال سیاسی در ایران میباشد.

. وی مادر سه دختر است و از سال 1388 در زندان سپری میکند.

سه برادر و یک خواهر مریم توسط رژیم جمهوری اسلامی در دهه شصت اعدام شدند. دو تن از برادران وی از اعدام شدگان در سال 1367, بخاطر هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران, میباشند.


بیش از سی هزار زندانی سیاسی که عمدتا هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران بودند, طی چند ماه بصورت مخفیانه اعدام شدند. این قتل عام در راستای فتوای خمینی, بنیان گذار رژیم جمهوری اسلامی, به وقوع پیوست.


مریم اکبری منفرد بدلیل شرکت در تظاهرات سراسری سال 1388, در منزل مسکونی خود توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. دختر کوچک وی در آن زمان شیرخواره بود. بمدت پنج ماه ماموران امنیتی رژیم جمهوری اسلامی از اعلام محل نگه داری وی به خانواده اش امتناع کردند. در اواخر سال 1388, دادگاه انقلاب به قضاوت ابوالقاسم صلواتی تشکیل شد و در آن مریم به پانزده سال حبس محکوم شد. وی ظاهرا بدلیل عضو بودن در سازمان مجاهدین خلق ایران, به اتهام «محاربه با خدا» محبوس شد. تنها مدرکی که توسط دادستان در دادگاه مطرح شد یک تماس تلفنی با خویشاوندان ساکن خارج کشور بود.


وی در زندان همچنان به فعالیت و مبارزه علیه بی عدالتی ادامه میدهد و مشغول راه اندازی کمپین های حقوق بشری میباشد. در سال 1395 او فرم دادخواهی برای برادران و خواهرانش, در رابطه با جنایت قتل عام زندانیان در تابستان 1367 تهیه نمود. دراین فرم وی اذعان داشته: «برادرم عبدالرضا و خواهرم رقیه در تاریخی نامعلوم در تابستان 1367 اعدام شدند.


هر دو آنها توسط دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده بودند. آنها از حق داشتن وکیل در دادگاه محکوم بودند. عبدالرضا در زمان دستگیری, بخاطر فروش نشریه مجاهد (وابسته به سازمان مجاهدین خلق ایران), تنها 17 سال داشت. وی در سال 1358 به سه سال زندان محکوم شده بود اما با امتناع رژیم جمهوری اسلامی از آزادی وی پس از اتمام مهلت زمان محکومیت, وی در سال 1367 اعدام شد.»


با نگارش این فرم وی با افزایش مدت زمان محکومیت مواجه شد و همچنین از دسترسی به دارو منع گردید. در همین راستا وی به بیماری رماتیسم مفصلی مبتلا شد و از انواع بیماری ها رنج میبرد بطوریکه شبها نمیتواند بخوابد.

ماموران زندان بدنام اوین, جایی که مریم محبوس است, از دسترسی مریم به دارو و امکانات پزشکی جلوگیری میکنند.


در طی زمان حبس, قوه قضاییه از دادن مرخصی به مریم جلوگیری کرده است. در بهمن ماه 1399, سرپرست زندان اوین اعلام کرد که محدودیت تازه ای تحت عنوان محرومیت مریم از دیدار خانواده اش بمدت سه هفته, میباشد. در تاریخ 21 خرداد 1399, خانم منفرد به دادگاه زندان اوین احضار شد و توسط دادستان زندان اوین تفهیم شد که آنها درحال تشکیل پرونده ی جدید برای وی هستند. در این پرونده گفته شده که مریم اکبری منفرد بدلیل سردادن شعار علیه رژیم در تاریخ 22 بهمن 1398, سالروز به وقوع پیوستن انقلاب 1357, محکوم خواهد شد.

bottom of page